Friday, November 9, 2012

Sifat Membaca

Sifat membaca adalah satu perbuatan yang boleh membawa banyak kebaikan kepada pembaca namun ianya bergantung kepada bahan yang dibaca. Kalau   membaca bahan-bahan bacaan yang membina dan meningkatkan pengetahuan dan kepakaran, maka ianya berbaloi dan tidak rugi meluangkan masa untuk membaca bahan-bahan bacaan seperti itu. Kerana ianya membawa banyak sekali kebaikan kepada pembaca. Tapi kalau terlalu asyik membaca  bahan-bahan bacaan yang tidaklah begitu membina dan tidak menambah pengetahuan dan tidak meningkatkan kepakaran, maka aksi membaca seperti ini adalah tidak menguntungkan. Malah boleh dianggap merugiakan dan sia-sia saja. Misalnya terlalu asyik membaca bahan-bahan yang berbentuk kartun, komik, hiburan, buruk dan lucah.

Jestru itu, kalau mahu membaca, bacalah bahan-bahan bacaan yang berguna dan menguntungkan  diri seperti buku-buku yang boleh menambah  ilmu pengetahuan dan meningkatkan mutu kepakaran. Selain daripada itu, jangan lupa meluangkan masa membaca bahan-bahan bacaan yang berunsur rohani dan keagamaan sesuai dengan kepercayaan sendiri.

Pendek kata, bacalah buku atau bahan bacaan yang membina dan berguna. Elakkan membaca bahan-bacan yang tidak membina dan tidak berguna terutama sekali bahan-bahan yang mengalakkan atau mengajar  membuat kejahatan dan keganasan. Jauhilah bahan-bahan seperti ini. Jadi, bacalah bahan-bahan bacaan yang berguna, bermutu dan berkualiti supaya aksi membaca itu tidak menjadi sia-sia. Bah! Rajin-rajinlah membaca buku-buku atau bahan-bahan bacaan yang benar-benar BERGUNA. Selamat membaca dan selalulah membaca.

No comments: