Friday, May 20, 2011

Kasi beranak wang@duit.

Kebanyakan kita bukanlah mempunyai pendapatan atau gaji yang banyak sangat. Dan biasanya apa yang kita terima atau dapat kebanyaknya dibelanjakan untuk keperluan  didalam rumah. Cukup juga lah tapi kadang-kadang hampir-hampir tak cukup. Ada tinggal sikit-sikit dan nii simpang dimana? Bank? Bagus tu. Selamat dan terjamin. Hujung tahun "bunga wang" dapat berapa? Sikit saja? Terlalu sikit?

Kalau kita menyimpang wang di bank secara "simpanan biasa" tak hairanlah bunganya sikit saja. Biasanya 1%  aje bah tuu.Mau lebih sikit? Bah cuba "simpanan Tetap(Fixed deposit). Ini  bunganya lebih sikit dari simpanan biasa. Selalunya dapatlah 3 %. Tapi ada yang lebih baik daripada ini iaitu membeli AMANAH SAHAM  BUMIPUTERA(ASB). Ini barulah ada banyak sikit bunganya. Tahun-tahun biasanya 5% keatas bunga ada  ada bonus free lagi tuu. Ini barulah lumayan. Dulu pernah bunganya sampai 10% bah!

Walau bagaiman pun ada had atau limit untuk membeli saham ini. Hadnya RM200 ribu. Tetapi masih lumayan bah tuu. Jesteru itu, kalau anda mau  "wang free" melaburlah didalam ASB atau mana-mana saham yang mendatangkan faedah/bunga yang lebih baik dari simpangan biasa & FD.

Akhir sekali, simpan sikit-sikitlah kat Akaun Simpanan Biasa untuk keperluan sehari-hari. Tapi untuk jangka masa yang panjang dan untuk mendapatkan pulangan yang lebih baik daripada wang anda, baguslah simpan  lebih banyak didalam Akaun Amanah Saham Bumiputera. Kalau ada duit simpanlah,  sikit-sikit pun tak apa, yang penting ada menyimpan atau menabung wang demi kedudukan kewangan yang lebih baik dan kukuh. Inilah yang dikata Bijak Menyimpan.......Ingatlah kalau dah simpan duit kat bank atau beli saham, janganlah balik-balik korek .......nanti  tak dapat menikmati hasil dan bunga wang tersebut.  Sabar-sabarlah. Tungguh sehingga wang dah berbunga barulah kasi keluar sikir-sikit mengikut keperluan. Inilah yang dikatakan Bijak menimpan bah...Hehehehe...OK! Selamat menabung wang...dan jangan lupa beli saham  ASB! Inilah cara kasi beranak duit@wang yang mudah dan senang dan menguntungkan lagi tuu....Cubalah kiooo....

No comments: