Tuesday, November 5, 2013

Kepentingan Pelajaran...

Wahai para pelajar,  baik yang masih di sekolah rendah atau di sekolah menengah dan lebih-lebih lagi yang berada di Kolej atau Universiti, jangan anggap remeh atau bersifat seperti acuh tak acu  didalam hal pelajaran. Belajarlah dengan rajin dan timbalah ilmu sebanyak yang mungkin. Jangan sia-sia masa persekolahan. Masa pergi sekolah, pergilah. Jangan malas-malas. Masa masuk kuliah, pergilah jangan ponteng. Kerana kejayaan didalam pelajaran adalah banyak bergantung kepada sifat yang rajin untuk membaca bahan-bahan bacaan yang berkaitan dengan pelajaran.  Dan kalau menghadapi apa-apa masalah didalam pelajaran seperti tidak faham atau kurang memahani mana-mata matapelajara maka, janganlah malu-malu meminta bantuan daripada guru-guru atau professor atau daripada kawan-kawan yang pandai.

Buang sifat yang takut dan malu untuk bertanya. Beranikan diri kerana apa yang anda buat bukanlah suatu perbuatan yang jahat tetapi suatu perbuatan yang baik dan mulia. Kalau seorang tidak dapat membantu anda. Jangan putus asa. Tanya lagi lain orang sehinggalah anda mendapat jawapan pada soalan atau perkara yang anda tidak faham. Dan jangan lupa mengucapkan TERIMA KASIH  kepada orang yang telah berjasa dan berbakti kepadamu. 

Pelajaran adalah penting sekali didalam kehidupan terutama sekali untuk mengubah cara kehidupan keluarga terutama sekali dari segi ekonomoi dan kewangan. Kerana sekiranya anda berjaya didalam pelajaran maka, peluang untuk mendapat pekerjaan yang baik dan bergaji lumayan adalah cerah sekali. Sebab itu, jangan main-main semasa dialam persekolahan. Tumpuhkan perhatian kepada pelajaran. Luangkan masa yang lebih pada pelajaran. Jangan asyik ikut kawan-kawan jalan-jalan dengan agenda konon-konon mau "enjoy atau siok-siok." Boleh juga bah tuu tapi jangan terlalu membuang masa didalam perkara ini. Fokus pada pelajaran. Lain kali bila dah tamat pengajian barulah boleh "enjoy-enjoy."

Kegagalan didalam pelajaran boleh mengakibatkan kesusahan kepada diri sendiri di masa akan datang. Kerana susah mendapatkan pekerjaan yang bergaji lumayan gara-gara tidak habis sekolah. Jestru itu, belajarlah betul-betul dan jangan sia-siakan masa bersekolah. Biarlah bersusah-susah belajar dulu nanti di hari kemudian  hasilnya anda sendiri yang akan menikmatinya dengan kehidupan yang senang dan selesa. 


"SELAMAT BELAJAR; SELEMAT BERJUANG."  

No comments: