Sunday, December 8, 2013

Cakap-cakap pasal Kehidupan.

Kitaran atau pusingan hidup manusia pada amnya  adalah  sama. Bermula sebagai bayi, kanak-kanak, remaja, orang muda, dewasa, tua dan mati. Kita masuk kedalam dunia ini tanpa apa-apa. Malah kita telanjang bulat dengan satu iringan muzik yang dinamakan "Tangisan pertama."

Membesar dengan perbagai pengalaman yang asam, pahit dan manis. Yaa....liku-liku membesar memang banyak cabaran dan rintangannya. Begitulah susah-payah membesar dan menjadi orang dewasa. Lepas tuu....kita masuk pula era beliau alias orang tua. Tahap ini pun agak  mencabar juga.

Rasa-rasa macam mau cepat-cepat mati tapi semasa muda-muda dulu tak pernah terfikir  hal mati kerana asyik berkerja dan asyik dengan hal-hal duniawi. Enjoy aje bah! Nah kini......dimasa tua-tua pun banyak betul cabaran: Lupa-lupalah, sakit-sakitlah, bosanlah, rasa macam tidak kena sayang dan tidak kena pedulilah....Dan akhirnya bersemadi ditanah perkuburan!

Bila mati, kita ditangsi oleh orang-orang yang mengenali dan mencintai kita. Kita beredar daripada dunia ini tanpa membawa apa-apa. Harta, wang, pangkat, kedudukan dan apa juga jenis harta yang menjadi lambang dan simbol kekayaan dan kemegahan kita, semuanya ditinggalkan begitu saja.

Yaa....kita lahir telanjang dan tanpa harta bila masuk kedalam dunia ini dan begitu juga bila kita keluar daripada dunia ini. Kita pergi tanpa membawa apa-apa harta juga. Nah..........cuba fikir betul-betul perkara ini secara mendalam: APAKAH berguna dan berbaloi berkerja keras secara mati-matian untuk menjadi kaya dan berharta??? Macam tidak ada guna.

Walau bagaimana pun, ada juga gunalah sekurang-kurang kita meninggalkan sesuatu untuk ahli keluarga. Meskipun ini bukanlah  suatu yang dimestikan. Tapi bagus juga ada peninggalan harta sikit-sikitlah. Sekurang-kurangnya ada belanja untuk mengubur mayat kita. Jadi, mati tidak menyusahkan orang lainlah. Kerana ada peruntukan peribadi yang telah disediakan untuk mereka gunakan pada hari "Keberangkatan daripada dunia ke dunia yang baru."  Jadi, mati bukan sekadarkan meninggalkan nama tetapi baik juga  meninggalkan sesuatu untuk orang lain dan untuk para ahli keluarga supaya mereka tidak susahlah.

Walau bagaimana pun semasa hidup, janganlah terlalu  berkerja untuk hal-hal duniawi tetapi ingat-ingatlah berkerja pada perkara yang lebih penting dan lebih utama didalam hidup iaitu hal yang berkaitan dengan Tuhan Allah. Sembahlah DIA yang maha kuasa dan lakukanlah kehendakNya dan peganglah semua ajaranNya dengan tabah dan setia. Dan jauhilah segala jenis kejahatan dan keganasan. Jangan bermain-main dengan dosa tetapi sentiasalah mencari BERKAT daripada Tuhan Allah. Inilah perkara yang terpenting sekali didalam hidup dan bukannya harta dan kekayaan duniawi.


No comments: