Wednesday, December 4, 2013

Jangan main laju-laju.

Apakah anda suka main laju-laju bila memandu kereta atau motosikal? Kenapa? Mau cepat atau nak tunjuk "terror"? Atau nak "minta perhatian? Maklumlah kereta baru? Kereta mahal? Apa pun alasan untuk memandu dengan terlalu laju adalah tidak baik dan tidak bijak kerana ianya boelh membahayakan bukan saja diri sendiri tetapi juga orang lain. Jadi, lebih baik pandu dengan kelajuan yang sederhana atau mengikut had laju yang ditetapkan.

Kalau mau cepat sampai ke tempat yang nak ditujuh, bah! Jalan awal sikitlah supaya sampai awal. Kalau anda dah tahu untuk sampai ke tempat itu memakan masa kira-kira 30 minit, maka jalan 40 atau 50 minit sebelum itu supaya anda sampai sekurang-kurangnya 10-20 minit. Maka dengan itu, tak perlulah memandu ala pemandua F1 atau bagaikan orang yang dikejar polis.

Ada pepatah yang  berbunyi," Biar lambat asalkan selamat." Jadi, janganlah memandu denga laju sekali meskipun dah lambat sehingga membahayakan orang lain dan juga diri sendiri. Ingat-ingatlah orang yang tersayang dan sayang-sayanglah nyawa orang lain. Jestru itu, pandulah dengan  baik, cermat dan dengan kelajuan yang sederhana agar anda tidak membahayakan sesiapa pun termasuklah diri sendiri. OK. Selamat memandu dengan cermat dam selamat.

No comments: