Wednesday, October 7, 2009

Kuasa senyuman!


Salah satu daripada teknik atau pedoman yang paling senang untuk dilakukan jika kita mau orang suka pada kita ialah dengan senyuman. Yaa.....senyumlah kepada orang. Kalau terjumpa kawan atau orang yang kita kenali seperti bekas guru kita, senyumlah. Dan kalau ngam-ngam berpandangan atau bertemu muka dengan orang yang kita tak kenali, bah senyumlah. Begitu juga kalau ketemu atau kena tahan polis dijalanraya Maka, hadiahkanlah dia dengan satu senyuman yang manis sekali supaya dia pun bersifat lembut dan peramah dengan kita. Dan kalau ada orang senyum dengan kita, balaslah senyumannya. DAN kalau terjumpa "musuh" kita, janganlah buang muka, tetapi lemparkanlah sebuah senyuman yang manis. Pasti musuh kita merasa menyesal kerana menyakiti hati kita dulu. Silap-silap mungkin dia minta maaf dan belanja kita makan. Untungkan macam ini! Semuanya kerana kita senyum.
Kalau kau berniaga macam menjual-jual barang-barang di kedai atau tamu, bah, senyumlah kepada pelanggan supaya hati mereka pun lembut lalu membeli apa yang anda jual. Kalau orang tidak pandai senyum lebih baik jangan buka bisnes! Orang biasanya suka membeli di kedai-kedai dimana bukan saja pembantunya pandai senyum tetapi tokey/bossnya pun mudah tersenyum. Inilah kuasa senyuman.

Kalau kita pergi mana-mana ofis atau pejabat, dermakanlah sebuah senyuman sebelum berurusan dengan orang berkenaan. Pasti urusan akan lebih senang dan mengembirakan. Demikian juga bila bercakap dengan orang melalui talipon atau HP, senyumlah....maka, orang yang mendengar disebelah talipon/HP dapat merasakan "kesan senyuman kita." Mereka akan merasa kebaikan dan keramahan kita

Sesungguhnya, senyuman membawa beribu-ribu kebaikan kepada kita dan kepada orang lain. Sebab itu, marilah kita mengamalkannya didalam kehidupan kita setiap hari. Senyumlah! Jangan malu-malu bah! Apa yang dimalukan? Kalau kita malu mengukir senyuman, nanti kena "singkir" orang. Akibatnya, kita tidak ada kawan dan tidak ada orang mau berkawan dengan kita. Jestu itu, senyum-senyumlah selalu!

No comments: