Monday, July 26, 2010

Kenapa OHH.... Mengapa?!

Ada pembunuhan dimerata-rata dunia; Ada perperangan dan pemberontakan disana sini; Ada penipuan didalam setiap lapsian masyarakat; Ada penyakit  yang susah disembuhkan, Ada masalah dimana-mana, ada penipuan, keganasan didalam perbagai bentuk dan kejahatan yang bermacam-macam dilakukan oleh manusia disetiap pelusuk dunia dna kita sendiri membaca disurat-suratkhabar, melihat di kaca TV dan....banyak kematian  dimana-mana dan kita sendiri adakalanya mengalami kesusahan, masalah, kesedihan, kesakitan dan........semua perkara-perkara ini membuat kita melaungkan "Dunia ini Kejam! Kejam! Oh! Dimanakah kau Tuhan? Kalau kau benar-benar menyayangi manusia kenapa kau tidak tamatkan segala kejahatan dan keganasan? Kenapa?OH.... Mengapa?

Yaaa....beginilah sifat manusia. Dia sendiri yang buat salah dan timbulkan kekacauan dan lakukan kejahatan, lain orang pula yang disalahkan. Dan yang paling aneh dan ganjil sekali ialah Tuhan pula yang disalahkan yang langsung tidak ada kaitan dengan kejahatan dan keganasan yang dilakukan oleh manusia yang  adakalanya memperalatkan nama Tuhan untuk melakukan kejahatan kepada sesama manusia.

Kenapa kita bertanya kepada Tuhan yang bukan penyebabnya? Kenapa kita tak tanya kepada orang-orang yang melakukannya? "Hoi! Kenapa kamu buat jahat?" Hoi! Hoi! Kenapa kamu bilang kamu percaya Tuhan tapi  buat kejahatan? Kenapa?" Persoalan ini memang sukar dicari jawapan yang memuaskan. Jadi, apa yang perlu kita lakukan?

Kita boleh memberi teguran dan tunjuk-ajar kepada mereka supaya jangan buat kejahatan  melalui perbagai cara. Misalnya melalu surat, siaran TV, penerbitan buku-buku dan sebagainya. Kita juga boleh berdoa untuk mereka agara mereka disentuh oleh Tuhan agar mereka sedar dan bertobat. Dan yang akhir sekali, sekurang-kurangnya kita jangan menjadi penyebab kejahatan dan keganasan. Jestru itu, saudara dan saudari, marilah kita menjauhkan dan menyangkal serta membatalkan apa juga jenis kejahatan dan bentuk keganasan. Marilah kita membina dunia yang aman dan damai tanpa kejahatan dan keganasan. Mari amalkan semangat bersaudara dan bersatu didalam hal menentang kejahatan dan keganasan. Dan marilah nama saling menghormati dan mengasihi sesama selaku insan yang dicipta oleh Tuhan Yang Maha Esa suapaya dunia yang kita diami ini menjadi tempat tinggal yang lebih baik dan aman.Amin.


No comments: