Saturday, February 21, 2009

Realiti hidup yang pasti terjadi!

Pernahkah anda berfikir dan merenung secara mendalam, apakah yang pasti dan tetap akan terjadi didalam hidup anda? Saya sudah beberapa kali merenung perkara ini dan inilah hasil renungan saya.
Yaa.....segala-gala didalam hidup ini tidak pasti dan tidak berkekalan. Semuanya akan pergi dan semuanya akan kita tinggalkan suatu hari ini. Tetapi satu perkara yang pasti terjadi ialah kehidupan kita didunia ini akan berakhir. Yaa...kita akan mati. Inilah yang pasti didalam hidup ini bahawa saya, anda, kamu, mereka dan setiap manusia yang hidup didunia ini, suatu hari nanti akan mati! Agak menakutkan juga bila difikirkan. Tetapi tidak perlu takut. Inilah realiti kehidupan yang perlu kita terima dengan rendah hati dan hadapi dengan tenang. Bagaimana? Buatlah persiapan. Bagaimana?
Mungkin ada banyak cara untuk menghadapinya tetapi saya percaya secara am ada empat perkara yang penting yang mesti kita berikan perhatian untuk menghadapi kenyataan hidup ini:
Satu, berimanlah kepada Tuhan dengan sepenuh hati. Jangan main-main dan lalai didalam hal berpegang kepada pengajaran Tuhan. Ikuti pengajaran-Nya dengan tabah dan setialah kepada-Nya sampai mati.
Kedua, jauhlah apa juga bentuk dan jenis kejahatan. Kerana semua ini adalah dosa dan orang yang mati bersama-sama dengan dosanya tanpa sempat bertobat pasti tidak akan diberkati oleh Tuhan. Peluang untuk dijemput untuk masuk kedalam Surga adalah jauh sekali dan pintu neraka pasti terbuka luas. Sebab itu, marilah berusaha sedaya-upaya menjadi orang yang benar-benar beriman. Ketiga, sembahlah Tuhan sepenuh hati dan setialah berdoa kepada-Nya setiap hari. Keempat, lakukanlah kebaikan dan kebajikan kepada sesama manusia tanpa mengira bangsa, warna kulit, kedudukan, status, pangkat, dan agama. Hormatilah dan cintalah semua orang.
Semoga kita selalu ingatkan diri kita sendiri bahawa suatu hari nanti kita akan merantau ke "dunia yang baru" tanpa diberi kad jemputan atau kiriman SMS. Jadi, masing-masinglah kita bersedia untuk menghadapi realiti kehidupan ini tanpa takut. Kalau ada kesalahan dan dosa, bertobatlah dengan iklas dan tanpa bertangguh-tangguh. Kerana kehidupan esok tidak pernah dijanjikan kepada kita. Mohonlah pengampunan kepada Tuhan yang Maha Pengasih dan serahkanlah kehidupanmu sepenuhnya kepada-Nya. Kerana Dialah Tuhan yang Maha Esa. Amin.

No comments: