Tuesday, February 17, 2009

Kenapa dan mengapa?!

Untuk suami-isteri

1: Kenapa yaa...? Masa dulu-dulu sebelum kahwin lelaki alias boyfriend sanggup menunggu si girlfriendnya berjam-jam di salon untuk "set rambut, cuci rambut, keriting rambut dan lain-lain lagi. Dan bila ditanya,"Bang...tak bosan ke menunggu?" "Ahh....tidaklah....." jawapnya dengan senyuman yang lebar sekali. Tapi..........bila dah kahwin, isteri minta teman ke salon:"Huh! Pergi sendiri bah. Kalau kau pergi salon sampai durian berbuah pun belum siap-siap!" Kini sudah kurang sabar malah banyak kali hilang kesabaran....Mengapa yaa?

2: Wah.....sebelum kahwin kekasih, pujaan hati sentiasa di panggil dengan mesra dan dengan nada manja sehingga rasa-rasanya macam berjalan diatas tanah! Telinga pun kembang dan bulu roma pun berdiri bah!:"Darling.... Oh...darling...."; Bang....Oh...bang...Tapi bila dah kahwin, panggil isteri/suami dengan manja pun macam malu-malu sudah. Dan nasip-nasiplah kalau kena panggil "Darling" sekali setahun. Untung lagi itu ayam kena panggil bagus-bagus! Yaa...respect atau rasa hormat semakin hari semakin luntur. Patutlah hidup dengan pasangan semakin membosankan! Dan.....mulalah berfikir yang bukan-bukan,"Kenapa yaa....saya kahwin dengan si gutuk nii?"(He he he....)

3: Dulukan.... sebelum kahwin bukan main jaga badan dan pakai "make-up". Tapi, kenapa yaa.....dah kahwin malas-malas pula bermake-up. Kadang-kadang tuu merah juga itu bibir tapi bukan kerana gincu tapi gara-gara makan sirih! Dan lelaki pula macam bunting. Besar perut! Yaa....kini kecantikan tidak lagi dijaga. Patutlah mata mula merasa "gatal" bila nampak yang lain!

4: Wah.....bila dikenang masa lalu terutama sekali sebelum kahwin. Wah! Bukan main romantik lagi. Tapi, sekarang dah ada anak, kira-kira mau tunjukkan keromantikan bukan pula disambut dengan baik. Kena marah pula: "Apa nii! Dah tua pun bertabiat!" Yaa... kini kemesraan dan kasih-sayang semakin pudar. Patutlah rasa-rasa macam mau bercerai saja! Tapi....tak juga berani bercerai. Hmmm......masi ada cintakasih mah....dan masi ingat Tuhan mah!( Shhhissssssssss..........sebenarnya tak mau bercerai kerana dah tua. Nanti cari yang baru susah lagi. Takut tak laku, maklumlah dah tua bah !)

5:Wah....semasa anak pertama lahir kegembiraan begitu jelas terukir: "Wah! mata dia macam mau kau punya......Dan hidung dia macam saya punyalah.... Wah! comel dan cutenya anak kita! " Susanan ini diiringi dengan gelak-ketawa tanda kemesraan dan kebahagian sumai-isteri. Tapi kini......Nah! Itu anak kau! Keturunan kau! Tiada guna!

Kenapa dan mengapakah semua perkara ini terjadi setelah berkahwin? Mengapa? Oh! Kenapa?! Jawapanya......kerana masing-masing lupa bahawa tujuan utama untuk perkahwinan adalah untuk saling mencintai dan hidup bahagia didalam nama Tuhan. Sebab itu, kekalkan kasihsayang dan keromantikan dan kuatkan iman kepada Tuhan. Jangan biarkan kemesraan dan keromantikan bersama itu luntur dan pudar pelahan-lahan. Bangkitlah dan kembalilah seperti dulu. Kembalikan cara bercinta seperti dulu iaitu sebelum berkahwin. Pasti kamu romantik dan bahagia lagi....(Harap-harap lah. Kalau tidak, pergi pungut sikarap lah di kebun getah.He he he).

No comments: