Tuesday, October 9, 2007

Pedoman Kebahagian suami-isteri

Tujuan utama perkahawinan adalah untuk hidup bahagia bersama-sama didalam nama Tuhan. Ini bererti pasangan suami-isteri(pasturi) haruslah berusaha untuk memelihara kebahagian didalam perkahwinan mereka. Kerana inilah yang sepatutunya yang diutamakan didalam perkahwinan. Meskipun msukar untuk menentukan secara tetap "resipi kebahagian" didalam perkahwinan namun pedoman berikut boleh dijadikan sebagai pedoman didalam mengusahakan kebahagaian kehidupan pastrui didalam perkahwinan.
Pertama, Saling beriman kepada Tuhan: Suami-isteri sering berdoa bersama-sama dirumah dan rajin pergi ke Gereja untuk berdoa bersama-sama terutama sekali pada Hari Ahad dan pada hari-hari wajip ke Gereja.
Kedua, Saling menjaga hat sesama: Ini bererti masing-masing berusaha agar tidak menyakiti hati dan tidak menyinggung perasaan pasangan.
Ketiga, Saling berkerjasama didalam segala hal atau perkara termasuklah didalam hal menjaga anak, memasak, mengemas rumah dan mengurus hal rumahtangga.
Keempat, Saling bercakap didalam susuana damai dan cinta. Ini bererti senyuman dan sikap yang ceria sentiasa diutamakan apabila bercakap dengan pasangan.
Kelima, Tidak mengeluarkan kata-kata yang jahat dan kotor terutama sekali kata-kata yang menghina atau memaki pasangan. Jauhilah perkara ini.
Keenam, Menegur pasangan dengan baik dan didalam kasih dan bukannya berteriak-teriak atau marah-marah.
Ketujuh, Tidak prasangka atau menuduh tanpa bukti kepada pasangan. Tanya dan selediki sesuaut perkara dengan teliti sebelum berhadapan dengan pasangan.
Kelapan, Mengaku kesilapan atau kesalahan dan tidak berdalih. Cepat dan iklas bila memohon maaf atau ampun diatas kesilapan yang dilakukan.
Kesembilan, Sentiasa sedia mengampuni meskipun kesalahan pasangan itu terlalu besar.
Kesepuluh, Pandai memberi kata-kata pujian dan dorongan kepadsa sesam.
Kesebelas, Pandai bersenda-gurau dan bersikap terbuka dengan humor didalam kehidupan.
Keduabelas, Tidak mengungkit kisah atau kesalahan yang lalu.
Ketigabelas, perhatin terhadap kebajikan sesama.
Keempatbelas, Menjaga namamarah, jahat,kotor, baik sesama. Jangan memburuk-burukkan pasangan sendiri.
Kelimabelas, Saling menghormati sesama.
Demikianlah beberapa pedoman untuk memelihara kebahagian dan cintakasih didalam perkahwinan. Semoga pedoman ini membawa kebaikan dan inspirasi kepada setiap pasangan sumai-isteri yang membacanya. Sekian dan semoga Tuhan memberkati dan menguatkan cintakasih kamu dialam perkahwinan. Amin.

No comments: