Monday, February 9, 2009

Gara-gara kemerosotan Ekonomi Dunia!

Kemerosoton ekonomi berlaku diseluruh dunia. Ini menyebabkan banyak orang kehilangan pekerjaan; banyak syarikat-syarikat mengalami kerugian atau mendapat keuntungan yang menurun; tidak kurang juga kilang-kilang ditutup dan harga barang-barang pula meningkat. Ini memang suatu peristiwa yang membimbangkan. Tetapi adakah sesuatu yang baik timbul daripada peristiwa yang buruk ini?
Sudah pasta ada, antaranya: Kini orang lebih berhati-hati bila berbelanja; Bertindak dan berfikir dengan bijak bila mahu membeli sesuatu; Orang juga kini kurang berbelanja dengan barang-barang atau perkara-perkara yang tidak begitu berfaedah seperti rokok dan minuman keras; Kini orang lebih bijak memilih bila membeli dan dan berhati-hati sebelum membeli sesuatu. Kini banyak orang membuat pertimbangan semasak-masaknya sebelum mau mengeluarkan wang ringgit mereka untuk membeli-belah; Kini keutamaan diberi kepada perkara-perkara yang asas dan benar-benar diperlukan seperti membeli makanan, pakaian, dan sebagainya. Selain daripada ini, orang juga kini menyimpan lebih wang daripada menggunakannya.
Apa yang jelas ialah orang kini lebih berhati-hati bila menggunakan wang mereka dan mengambil konsep berekonomi didalam hal berbelanja. Disamping mencari jalan untuk menambah wang pendapatan mereka dan mengurangkan pengaliran wang keluar mereka. Berikut adalah beberapa pedoman untuk mengurangkan wang keluar:
1.Bawa minuman dan makanan(tapau) bila pergi kerja; Kurangkan juga makan diluar rumah;
2.Tanam beberapa jenis sayuran dihalaman rumah anda; tanam kacang panjang, timun, cili, kangkung dan lain-lain jenis sayuran;
3.Jangan buat kolam renang.Buat kolam ikan dan pelihara ikan seperti talipia hitam dan sebagainya. (Sekarang ikan pun mahal-mahal.)
4.Kurangkan penggunaan kereta sendiri. Cuba buat perkiraan samaada memandu kereta sendiri ke tempat kerja lebih murah atau naik kenderaan awam misalnya bas atau mini bas bila pergi kerja. (Dulu kawan saya belanja RM10.00 setiap hari pergi kerja dengan kereta sendiri. Kini dia berbelanja RM3.00 pergi-balik. Keretanya biasanya dipakai pada hujung minggu sahaja bersama keluarganya.)
5.Jangan kuat belanja kawan. Bawa wang "ngam-ngam" bila mau jalan-jalan.
6.Jangan selalu sangat membeli pakaian. Kurangkan pembelian barang-barang yang berjenama dan mahal.
7.Belajarlah mengamalkan kehidupan yang sederhana(Live a simple life bah!).
8.Kalau anda merokok lebih baik berhenti. Kalau tak dapat secara serta-merta, berhentilah secara berperingkat-peringkat. Misalnya kurangkan satu batang setiap hari.
9.Kalau anda kuat berjudi dan gila 4-D atau main 4 ekor. Berhentilah! Dan simpanlah wang yang ingin anda pakai untuk membeli nombor kedalam bank.
10. Dan akhir sekali, untuk menambah pendapatan.....cuba-cubalah buka bisnes atau perniagaan secara kecil-kecilan. Misalnya kalau anda pakai kereta seorang ke pejabat. Carilah beberapa kawan untuk menjadi penumpang yang tetap yang membayar tambang kepadamu setiap bulan.
Dan akhir sekali. Ingatlah....meskipun ekonomi telah merosot, janganlah iman kepada Tuhan pun merosot pula! Kuatlah berpegang kepada pengajaran agama dan rajin-rajinlah berdoa. Banyakkan bersabar dan kuatkanlah iman kepada Tuhan. Amin.

No comments: