Saturday, February 14, 2009

Sejarah St.Valentine

Pada masa kini Hari Valentine adalah terkenal dan dirayakan diseluruh dunia. Tapi, tahukah anda sejarah bagaimana perayaan ini terjadi? Perayaan ini memang dikelilingi dengan perbagi mysteri. Namun bulan Februari sememangnya dianggap sebagai Bulan Romantik. Tetapi bagaimana pula perayaan ini dikaitkan dengan St.Valentine? Meskipun, terdapat berbagai cerita mengenai perayaan ini namun kisah yang paling menarik hati dan hebat serta diperakui kebenarannya adalah kisah seorang paderi di kota Rome,Italy. Namanya ialah Valentine atau Valentinus yang hidup didalam lingkungan abad ke tiga semasa pemerintahan Emperor/Raja Claudius II .
Baginda berpendapat bahawa lelaki yang bujang menjadi askar yang lebih baik daripada mereka yang telah berkahwina dan berkeluarga. Maka, baginda membuat undang-undang yang melarang para askar yang masih bujang daripada berkahwin atau mempunyi kekasih.

Melihat dan menyedari ketidak-adilan undang-undang ini, Valentine mengingkari undang-undang ini dengan menjalankan upacara perkahwinan kepada para pasangan muda secara rahsia. Apabila Raja Claudius mengetahui perkara ini, dia memberi perintah supaya Valentine ditanggkap dan dihukum mati. Tetapi kematiannya telah membangkitkan "Semangat Valentine" dikalangan pasangan kekasih yang saling bercinta. Mereka terus bercinta dan tidak takut dihukum. Yaa....kerana cinta manusia sanggup buat apa saja demi membuktikan cintanya kepada kekasihnya. Malah sanggup berkorban apa saja. Kadang-kadang "agama" pun sanggup dia tinggalkan demi bersatu dengan kekasih, pujaan hatinya!
Walau bagaimana pun, bercintalah dengan baik dan berhati-hati bila bercinta terutama sekali kekasih yang mahukan anda membuktikan cintamu kepadanya. Jangan terlalu beria-ia membuktikan cinta dengan "membuka dan menyerahkan segala-galanya." Nanti habis manis, sepah dibuang. Sendiri juga yang rugi dan merana. Kelapa dah ditebuk tupai yang nakal dan tidak bermoral, tidak bertanggungjawap. Menangis sehingga kekeringan airmatadan menyesal sepenuh hati pun....tak dapat lagi mengembalikan kegemilangan "mutiara" yang tercemar! Jestu, itu pandai-pandailah menjaga maruah dan harga diri sendiri semasa berdating. Jangan takut melawan kekasih yang gatal dan cuba mengambil kesempatan. Kalau anda terjumpa atau punya kekasih seperti ini, TINGGALKAN DIA. Kerana bukan seekor kumbang di taman dan bukan sekuntum bunga di taman. Dan....bukan seekor ikan di laut! Carilah yang lain....yang lebih baik dan beriman kepada Tuhan.

Nah! Kini Hari Valentine dirayakan bukan saja untuk mengingatkan kita semua betapa pentingnya mencintai orang yang paling kita sayangi seperti girlfriend atau boyfriend; atau suami atau isteri dan lain-lain. Tetapi didalam masa yang sama, kita juga diingatkan supaya mencintai Tuhan, sesama manusia dan juga pada diri sendiri secara lebih mendalam dan dengan cinta yang suci dan sejati.
Akhir sekali,Selamat menyambut Hari Valentine kepada semua. Tuhan memberkati kita semua. Semoga cinta kita kepada Tuhan, sesama manusia dan juga kepada diri sendiri semakin mendalam dan kuat! Amin.

No comments: